Volkswagen Oldies

Kever 12/13/1500, 1302, 1303, cabriolet / Bus T1, T2, T3 / Karmann Ghia

Nieuw Project

Ik ben begonnen aan een T1 bus van 1962. Deze bus komt uit Amerika en heeft een hele goede basis. De bus is van binnen nagenoeg leeg en heeft ook nog geen motor. Ik wil d bus 1 tandje achter verlagen en voor verlagen met dropped spindels. Tevens wil ik er een slaapbank in maken en een 3 persoons zit bank. De voorbank zal ik gelet de kosten ook proberen zelf te maken.

Inmiddels is de bus voorzien van rondom nieuwe remmen. Verlaagde fussee's. Kever versnellingsbak met aangepaste asbuizen en verstelbare veerplaten. De wielkasten achter zijn dichtgelast 2 gaten in de vloer zijn hersteld en de dakgoot rechts is van voor tot achter vervangen. De banken zijn gemaakt en de Safari ramen voor zitten er nu bijna in.

Kijk hier voor de foto's

Afgeronden projecten:

In het verleden heb ik diverse kevers volledig body off gerestaureerd. Hierbij zijn de bodemplaten vervangen, het chassis gestraald en gescoupeerd. De kokerbalken vervangen etc... Al het slechte plaatwerk is in zijn geheel verwijderd en er zijn nieuwe delen ingelast.

Hier een overzicht van de laatse afgeronden projecten:

T2b bus:

De T2b bus van bouwjaar 1972 is klaar. Hij staat als camper op kenteken maar is geheel kaal van binnen. Ik heb er een EJ18S Subaru motor op LPG ingebouwd voor wat meer power. Hierbij heb ik de radiateur onder de bus geplaatst (zie de foto bijlage). De remmen zijn rondom vervangen zo ook de leidingen en slangen en de remklauwen zijn gereviseerd. Aangezien er een klein dak luikje in zat wat niet erg mooi was heb ik dit gat groter gemaakt en er een schuifdak van een Renault Twingo ingebouwd.

De bus is in twee kleuren gerold. De Hemel heb ik zelf gemaakt.

Kijk hier voor de foto's

Blauwe Kever 1200 bj 1970:

Bij de blauwe kever is een originele Rag-Top dak ingebouwd. De Kever is body off geweest. De bodemplaten zijn vervangen. Alle leidingen zijn vervangen. De vooras is verstelbaar gemaakt. De standaard motor is vervangen door een 1.8 injectie motor van Subaru op LPG. De remmen zijn rondom vervangen door remmen van een Porsche 944. De veerplaten aan de achterzijde zijn vervangen door verstelbare veerplaten. De kever wordt dagelijks gebruikt.

Kijk hier voor de foto's.

Gele Kever 1300

De gele Kever is body off geweest. Zowel het chassis als de carosserie is gestraald. Alle leidingen en remmen zijn vervangen. De vooras is verstelbaar gemaakt en versmald voor het kunnen monteren van 18" velgen. Aan de voorzijde zijn schijfremmen gemonteerd. Er is een nieuwe hemelbekleding gemonteerd. De motor is vervangen door een 1.8 Turbo Subaru motor.

kijk hier voor de foto's.

Kijk hier voor filmpje 1 en hier voor filmpje 2.

Gele Kever speedster bj 1975

De gele Kever speedster is geheel body off geweest. De carosserie is eerst voorzien van cabrioletbalken en de andere benodigde versterkingen bij de deurstijlen. Vervolgens is het dak eraf gehaald. De speedster is geen polyester bouwkit die je kant en klaar kan kopen. De achterzijde is geheel van metaal. Ook het verlaagde voorruit frame is gewoon van metaal en ingekort. De achterspatborden zijn 12 centimeter en van polyester. De voorspatborden zijn 5 centimeter breder en ook van polyester. De onderplaat van de chassiskop is vervangen door 4 centimeter dik staal om meer gewicht op de vooras te krijgen. De vooras is verstelbaar gemaakt. De motor is vervangen door een 2.0 injectie Subaru motor. Het dashboard is dichtgemaakt en voorzien van Porsche toerenteller en kilometerteller. De benzinetank is aangepast voor de benzinepomp van Subaru en direct een binnenvuller van gemaakt. Alle handgrepen zijn weggewerkt. De deuren gaan nu op afstand elektrisch open. De speedster is aan de voor en achterzijde verlaagd. De stoelen komen uit een Honda CRX en de achterbank is zelf gemaakt. Ook de gehele uitlaat is door ons zelf gemaakt en bestaat uit twee sportdempers achter elkaar. Hierdoor wordt er een mooie brom geproduceerd in plaats van een hoop "herrie". Het oliecarter is ingekort. Tevens is de speedster voorzien van een met de handgemaakte cabrioletkap.

Klik hier voor de foto's.

Naar boven